ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان
سرخط خبرها

کاظمی قمی: داعش خراسان جزو راهکار‌های آمریکا است

  • کد خبر: ۲۰۶۷۴۸
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کاظمی قمی:  داعش خراسان جزو راهکار‌های آمریکا است
نماینده ویژه رئیس جمهور فضای پسااشغالگری را فرصتی جدید برای همسایگان و منطقه در راستای همگرایی درباره افغانستان دانست و گفت: آمریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه خود همچنان مرتکب ناامن‌سازی افغانستان و حمایت از تروریسم به ویژه داعش می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن کاظمی قمی دیدار‌های خود با مقامات پاکستانی را مثمر ثمر خواند و اظهار داشت: ما به یک توافق مبنی بر تعامل با کابل برای کمک به بهبود شرایط افغانستان دست یافته‌ایم.

وی گفت: آمریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان در اهدافی که در این کشور و منطقه تعریف کرده بودند ناکام ماندند، البته این ناکامی به افغانستان محدود نمی‌شود؛ ما در کشور‌های دیگر مثل عراق، سوریه، یمن و لبنان شاهد شکست سیاست‌های آمریکا هستیم که بخشی از دلایل این ناکامی مقاومت مردمان این کشور‌ها بود و بخشی دیگر نیز به رفتار و عملکرد ناشایست آمریکایی‌ها و بی‌توجهی آنان به منافع و مصالح ملت‌ها و هنجار‌های اجتماعی و فرهنگی در این جوامع بازمی‌گشت.

سرپرست سفارت ایران در کابل گفت: آمریکایی‌ها با وجود شکست مفتضحانه خود در افغانستان، همچنان منطقه و افغانستان را رها نکرده‌اند، اهداف آمریکا همچنان وجود دارد، اما آنان راهبرد‌های عملیاتی خود را تغییر داده‌اند، آن زمان فکر می‌کردند با نظامی گری و لشکرکشی می‌توانند به اهداف نامشروع خود برسند، اما پس از شکست در این شیوه، به شیوه‌های دیگری روی آوردند.

وی تاکید کرد بی ثباتی و نا امن سازی افغانستان همچنان اولویت آمریکا است و به دلایل مختلفی نیز این سیاست را دنبال می‌کنند چرا که به زعم آمریکایی‌ها افغانستان می‌تواند محل تنازع و تقابل با رقبا و متخاصمین آمریکا یعنی چین، ایران و روسیه باشد و سرزمین افغانستان همچنان باید مسیر تقابلی با این کشور‌ها را دنبال کند.

کاظمی قمی افزود: تصور ایالات متحده که پس از ۲۰ سال مجبور به فرار مفتضحانه از افغانستان شد، چنین است که دوره سازندگی در افغانستان شروع شده و رقیب آن کشور یعنی چین برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افغانستان خیز برداشته است.

وی گفت: افغانستان در امتداد حوزه تمدنی جمهوری اسلامی ایران است و مشترکاتی که بین دو ملت و دو کشور وجود دارد می‌تواند یک ظرفیت عظیم از همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را شکل بدهد که قطعا خوشایند آمریکایی‌ها نیست در نتیجه آنان همچنان سیاست بی ثبات سازی را دنبال می‌کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور افزود: پدیده تروریسم از جمله داعش خراسان، جزو راهکار‌های آمریکا است که در راستای ناامن‌سازی افغانستان دنبال می‌شود. از این جهت همسایگان افغانستان بیشترین تعامل با مردم و حاکمیت این کشور را دارند لذا بیشترین اثرپذیری از تحولات و رویداد‌های افغانستان را نیز خواهند داشت؛ یعنی هرچقدر افغانستان به سمت بی‌ثباتی و ناامنی برود شاهد سیل حرکت پناهجویان افغانستانی به سمت کشور‌های همسایه از جمله ایران خواهیم بود. اگر اقتصاد افغانستان بحرانی‌تر شده و فقر شدت پیدا کند افزایش کشت مواد مخدر و جذب نیرو برای گروه‌های تروریستی مثل داعش را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: طبیعتا تمامی این آثار منفی، متوجه جامعه و حاکمان افغانستان و هم امنیت منطقه و کشور‌های همسایه خواهد بود و از طرف دیگر بیشترین اثرگذاری را نیز کشور‌های همسایه برای بهبود شرایط افغانستان خواهند داشت.

کاظمی قمی تاکید کرد: آنچه که مهم است کشور‌های همسایه و منطقه باید از فضای پسااشغالگری افغانستان که امروز یک فرصت جدید تلقی می‌شود، در جهت یک همگرایی استفاده نمایند و از طریق همکاری‌های خود بهبود شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را دنبال کنند.

وی گفت: خوشبختانه به یک رویکرد مثبت در رایزنی‌ها با بازیگران مهم منطقه از جمله پاکستان دست یافته ایم، ما بر همکاری‌های منطقه‌ای در تعامل با کابل تاکید کردیم و توافق شد که این رویکرد در اولویت قرار بگیرد و بر همین این اساس «گروه تماس منطقه‌ای» تشکیل شد که در چارچوب نشست کازان و اعضای فرمت مسکو توافق شده بود. طی آن تصمیم گرفته شد که همکاری‌های منطقه‌ای با حاکمان افغانستان را دنبال کنیم.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان افزود: نمایندگان گروه تماس منطقه‌ای باید یک بسته همکاری با افغانستان در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی را تعریف و آن را دنبال کنند لذا این آمادگی به وجود آمده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از نقش سازنده سازمان ملل حمایت می‌کند. سازمان ملل با توجه به بیشترین اثرپذیری همسایگان از تحولات افغانستان، باید از ابتکارات و همکاری‌های منطقه‌ای حمایت کند و اگر این حمایت صورت بگیرد می‌تواند به بهبود رسالت شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت جهانی کمک کند. همچنین این سازمان می‌تواند فرآیند بهبود شرایط افغانستان، سازندگی و ماندگاری مردم افغانستان در سرزمین خودشان و مبارزه با تروریسم را سرعت ببخشد.

کاظمی قمی گسترش تروریسم در منطقه از جمله پدیده داعش خوراسان را ناشی از جنگ نیابتی آمریکا و نقشه‌های آمریکایی-صهیونیستی دانست و تاکید کرد: کشور‌های همسایه باید هوشیار باشند تا بتوانند همکاری‌های همه جانبه از جمله امنیتی را با افغانستان شکل بدهند. تروریسم مرز نمی‌شناسد لذا مقابله با تروریسم باید به صورت دسته جمعی انجام شود.

وی افزود: حمایت از مردم افغانستان همچنان ملاک سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. این حمایت در همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه و درک عمیقی که ایران از شرایط مردم افغانستان دارد، برقرار است و ما منطقه را به همگرایی تشویق می‌کنیم و از سازمان ملل نیز انتظار می‌رود از این روند حمایت نماید.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->